Nâzım Hikmet'in, özellikle gençlik şiirlerinde, Marxizm bir şiir karakteri olarak yer almıştı. "Berkeley"i yerdiği şiirinde, Nâzım Hikmet, "diyalektik materyalist" felsefeyi anlatmıştı. bir gençlik şiirinde, "Hafız-ı Kapital" olmak istediğini söylemişti Nâzım Hikmet, "tarihsel materyalizm"i anlatmıştı. Nâzım Hikmet, bir şiirinde, Lenin'i anlamadığını öne sürdüğü Maksim Gorki'ye seslenmişti. Marxizm, Nâzım Hikmet'in gençlik şiirlerinde işlediği konulardan biriydi. daha çok Marxizm'in felsefesine bağlanmıştı Nâzım Hikmet, sonra da bilim yönüne. Nâzım Hikmet, "sınıflı toplum eleştirileri" yazmayı bir alışkanlık haline getirmişti şiirlerinde. Marx'ın, Engels'in, Lenin'in eserlerine göndermeler yaparken, bir yandan da "sınıflı toplumlar"ı eleştiriyordu, Fransız İhtilâli'nin "eşitlik, özgürlük, kardeşlik" ilkelerini hatırlatıyordu. Nâzım Hikmet, "burjuva devrimler"le "sosyalist devrimler"in birbirlerine karşıt oldukları kadar, birbirlerini tamamladıklarını düşünüyordu şiirlerinde. Nâzım Hikmet, "Şeyh Bedrettin Destanı"nda da, Marxizm'in "tarihsel materyalizm" felsefesini uygulamıştı; Nâzım Hikmet, Marxizm'i şiirleştirme yönünde davranmıştı, hatta Marx'ın "Kapital"inin şiirini yazmayı düşlediğini söylemişti. Nâzım Hikmet, dünya şiirinde, Marxizm'i en çok işlemiş, şiirlerinde uygulamış, Marxizm'i şiirsel bir tema olarak seçmiş şairlerden biriydi. Nâzım Hikmet, Marxizm'in edebiyat alanında "sosyalist realizm" akımı ile temsil edilmesini de bir çok yazısında ele almıştı, "sosyalist realizm"in edebiyata nasıl uygulanacağını, şiirlerinde, romanlarında, tiyatro oyunlarında, film senaryolarında somutlaştırmıştı, açıklamıştı.
SİNAN ÖNER
SİNAN ÖNER