Sinan Öner's Marxism Notebook sayfalarında, Marxizm'in başlıca konularına ve tarihî karakterine değineceğim. Marxizm, Türkçe'de de bir tarih yaşadı, yaşıyor. ama, dünya tarihi içinde Marxizm'in Tarihi'ni anlamadan, bugünkü dünyada herhangi bir sosyal başarı elde etmek neredeyse olanaksız.
Marxizm nedir?
Karl Marx'ın eserlerinden yansıyan ilkeler -Engels'in deyişi ile-, metodoloji, ve tarih bilgilerinden oluşan bir "sistem", bir "mantık dizgesi", bir "dünya görüşü".
Engels'in eserleri olmaksızın Marxizm'i anlamak belki de olanaksızdır, Karl Marx ile Frederick Engels, daha baştan işbirliği yapmışlardı, 1845'de "Alman İdeolojisi"ni, 1848'de "Komünist Manifesto"yu birlikte yazmışlardı.
Marxizm Tarihi'nden bahsetmek, 19. Yüzyıl ve 20. Yüzyıl Tarihlerinden bahsetmek anlamına geliyor. Marxizm'e bağlı olarak kurulan devletlerin tarihinden bahsetmek demek. Çin Halk Cumhuriyeti, Sovyetler Birliği, Doğu Avrupa'daki, Balkanlar'daki, Latin Amerika'daki, Afrika'daki sosyalist deneyimler, Marxizm Tarihi'nin bir ilkeler tarihi olduğu gibi, bir uygulamalar tarihi, bir "praxis" tarihi olduğunun kanıtlarıdır.
Marxizm, Marxizm-öncesi tarihe bağlanan bir dünya görüşüdür. Karl Marx da, Frederick Engels de, "Hegelci" felsefe öğrencileriydi, Hegel'in eserlerini okuyup sürdürmekle Alman felsefesinde yer edinmişlerdi.
Hegel'in mantığı, tarih felsefesi, estetiği, felsefe tarihi, Karl Marx'ın ilk esin kaynaklarıdır.
Sinan Öner's Marxism Notebook sayfalarında, felsefe ve felsefe ile bağlı konuları ele alacağım, ekonomi, politika, estetik, tarih konularının yanısıra.
Marxizm, bir felsefe getirmişti, bir politik ekonomi getirmişti, bir politika getirmişti, bir estetik getirmişti ve nihayet bir tarih felsefesi getirmişti.
Marxizm'in "bileşenleri" ve "kaynakları"nı ele alan Rus filozof Vladimir Lenin, "felsefe, politik ekonomi ve politika"dan bahseder, "klasik Alman felsefesi, İngiliz politik ekonomisi ve Fransız politikası"ndan bahseder. bu açıdan, Marxizm, Alman, İngiliz ve Fransız deneyimlerinin bir "sentez"i gibidir.
ama, 1. İşçi Enternasyonali Derneği ile, ve sonra 20. Yüzyıl'da, Marxizm'in alanı genişlemişti. Marxizm, 20. Yüzyıl'da, bir dünya felsefesi idi, "global" ya da "enternasyonal" bir felsefe idi.
Karl Marx, Almanya, Fransa ve İngiltere'de yaşamıştı, Hegel, Saint-Simon ve Adam Smith gibi filozofların esinlediği yeni bir filozof idi.
şimdi, 21. Yüzyıl'da, Karl Marx'ın "Komünist Manifesto"sundan 160 yıl sonra, Marxizm'i yenilemek, Marxizm'den öğrenmek, Marxizm'in öğrenciliğinde yeni düşünceler, yeni felsefeler yaratmak ödevi ile yaşıyoruz. Sinan Öner's Marxism Notebook sayfalarında, Marxizm'in bugünkü koşullarını tartışacağım, sosyal, ekonomik, kültürel ve daha genel koşulları tanımlayacağım.
SİNAN ÖNER
Marxizm nedir?
Karl Marx'ın eserlerinden yansıyan ilkeler -Engels'in deyişi ile-, metodoloji, ve tarih bilgilerinden oluşan bir "sistem", bir "mantık dizgesi", bir "dünya görüşü".
Engels'in eserleri olmaksızın Marxizm'i anlamak belki de olanaksızdır, Karl Marx ile Frederick Engels, daha baştan işbirliği yapmışlardı, 1845'de "Alman İdeolojisi"ni, 1848'de "Komünist Manifesto"yu birlikte yazmışlardı.
Marxizm Tarihi'nden bahsetmek, 19. Yüzyıl ve 20. Yüzyıl Tarihlerinden bahsetmek anlamına geliyor. Marxizm'e bağlı olarak kurulan devletlerin tarihinden bahsetmek demek. Çin Halk Cumhuriyeti, Sovyetler Birliği, Doğu Avrupa'daki, Balkanlar'daki, Latin Amerika'daki, Afrika'daki sosyalist deneyimler, Marxizm Tarihi'nin bir ilkeler tarihi olduğu gibi, bir uygulamalar tarihi, bir "praxis" tarihi olduğunun kanıtlarıdır.
Marxizm, Marxizm-öncesi tarihe bağlanan bir dünya görüşüdür. Karl Marx da, Frederick Engels de, "Hegelci" felsefe öğrencileriydi, Hegel'in eserlerini okuyup sürdürmekle Alman felsefesinde yer edinmişlerdi.
Hegel'in mantığı, tarih felsefesi, estetiği, felsefe tarihi, Karl Marx'ın ilk esin kaynaklarıdır.
Sinan Öner's Marxism Notebook sayfalarında, felsefe ve felsefe ile bağlı konuları ele alacağım, ekonomi, politika, estetik, tarih konularının yanısıra.
Marxizm, bir felsefe getirmişti, bir politik ekonomi getirmişti, bir politika getirmişti, bir estetik getirmişti ve nihayet bir tarih felsefesi getirmişti.
Marxizm'in "bileşenleri" ve "kaynakları"nı ele alan Rus filozof Vladimir Lenin, "felsefe, politik ekonomi ve politika"dan bahseder, "klasik Alman felsefesi, İngiliz politik ekonomisi ve Fransız politikası"ndan bahseder. bu açıdan, Marxizm, Alman, İngiliz ve Fransız deneyimlerinin bir "sentez"i gibidir.
ama, 1. İşçi Enternasyonali Derneği ile, ve sonra 20. Yüzyıl'da, Marxizm'in alanı genişlemişti. Marxizm, 20. Yüzyıl'da, bir dünya felsefesi idi, "global" ya da "enternasyonal" bir felsefe idi.
Karl Marx, Almanya, Fransa ve İngiltere'de yaşamıştı, Hegel, Saint-Simon ve Adam Smith gibi filozofların esinlediği yeni bir filozof idi.
şimdi, 21. Yüzyıl'da, Karl Marx'ın "Komünist Manifesto"sundan 160 yıl sonra, Marxizm'i yenilemek, Marxizm'den öğrenmek, Marxizm'in öğrenciliğinde yeni düşünceler, yeni felsefeler yaratmak ödevi ile yaşıyoruz. Sinan Öner's Marxism Notebook sayfalarında, Marxizm'in bugünkü koşullarını tartışacağım, sosyal, ekonomik, kültürel ve daha genel koşulları tanımlayacağım.
SİNAN ÖNER